Værdien af en blog for din online markedsføring

seo

Af Mikkel Rasmussen – Project Manager & SEO specialist hos Magentoxperten

De af os som til dagligt arbejder med online markedsføring ved at søgemaskineoptimering (SEO) spiller en afgørende rolle for online succes.
For undertegnede anser jeg da også SEO for at være en markedsføringsaktivitet, som skal tages alvorligt hvis man anvender internettet som sin markedsplads.
Lad os derfor være klare i spyttet og slå fast, at man i dag skal have en online tilstedeværelse i et eller andet omfang også selvom man driver en fysisk butik på strøget.
Et værdifuldt redskab ift. at etablere en god online tilstedeværelse er at oprette en hjemmeside eller webshop, samt en eller anden form for SoMe.
Særligt bliver Google+ overset af rigtig mange danske virksomheder, primært fordi danskerne generelt er mere aktive på Facebook og Instagram.
Det er dog en fejl, set fra mit synspunkt, at ignorere Google+ da dette er den SoMe platform der giver mest linkværdi.
Et godt eksempel på hvordan en virksomhed aktivt kan gøre bruge af Google+ finder du ved at besøge Winkwink.dk på Google+.

Hos Magentoxperten arbejder vi til dagligt med Magento webshop løsninger, for små og mellemstore virksomheder.
Som Project Manager støder jeg ofte på ambitiøse personligheder, der har en passion og klar vision for deres webshop projekt.
Desværre er det ikke alle der har inkluderet søgemaskineoptimering eller online markedsføring, som eksempelvis annoncering, i deres overvejelser til at begynde med.
Så når vi får nye kunder til møde, gør vi meget ud af at få informeret dem om de muligheder der er at finde i at prioritere eksempelvis søgemaskineoptimering højt på markedsføringsbudgettet.

SEO kræver kontinuerligt arbejde
På min egen blog om søgemaskineoptimering, blogger jeg om mangt og meget inden for SEO og her er en af mine absolut vigtigste pointer vedholdenhed når man arbejder med søgemaskineoptimering.
Hvorfor?
Fordi feltet søgemaskineoptimering er i konstant udvikling, oftest er de teorier og metoder man brugte i går forældet om et år.
Så selvom du har betalt et bureau mange tusinde kroner for at optimere din webshop, så skal du selv som webshopejer være indover og vedligeholde din online forretning fremadrettet.
Medmindre du har et så vildt budget at du kan betale et bureau for at styre dit SEO arbejde.
Har du det kan jeg kun ønske dig tillykke, men jeg vil nu stadig råde dig til at holde øje med det arbejde der bliver foretaget på din webshop.
Du kan nemlig være uheldig at Google ændre sine retningslinjer, og hvis dit valgte bureau ikke lige er opmærksomme herom, kan din SERP-position (Search Engine Results Page) tage skade, hvis den anvendte metode er blevet forældet og ineffektiv eller nu strider i mod Googles retningslinjer.

Boost din ranking med en blog
Inden for online markedsføring har et mantra de senere år været ”Content is King.”
Dette er ikke uden grund.
Google har med deres forskellige algoritmer i højere og højere grad tilskrevet værdi til originalt og relevant indhold.
Eksempelvis sørger Panda algoritmen for at dårligt indhold bliver ranket dårligere end godt og originalt indhold.

Hvad udgør dårligt indhold så?
Ja det er nærmest et studie i sig selv, men lad eksempelvis være med at kopiere indhold fra andre når du blogger.
Du vil blive straffet for det og det er også lidt tarveligt, når nu der er andre der har brugt meget tid på at skrive en god artikel eller indlæg til glæde og gavn for sine læsere.
Kan du skrive det selv og med egne ord så gør det – ellers beskriv hvad opretshaver blogger om og giv dem et link.
Det giver god linkkarma, som er noget vi alle burde blive bedre til online.
Der er selvfølgelig en udfordring i at producere original tekst online. I dag stilles der da også stadigt højere krav til kvaliteten af tekstproduktionen og relevansen ift. brugernes search query (søgeaktivitet).
Derfor har rigtig mange virksomheder, som driver en online forretning, en blog tilknyttet på den ene eller anden måde.
På den måde har virksomheden en platform de kan kontrollere, hvor de kan generere en masse relevant indhold om deres forretning og branche.
En sådan blog kan anvendes som landing page, for eksempelvis longtail searches – som inden for de sidste par år er blevet mere og mere anvendt når der søges på søgemaskinerne.
Af samme grund er copywritere, som besidder en viden om SEO, i høj kurs for tiden.
Derudover bliver uafhængige bloggere også i stigende grad anvendt til online markedsføringsaktiviteter.
Hvis du følger en blog har du muligvis bemærket produktanmeldelser eller anmeldelser af events og lignende.
Denne form for indlæg er ofte sponsoreret indhold, hvor virksomheder betaler/kompensere bloggere for at anmelde deres produkter/services.
Virksomheder som bloggersdelight har bygget meget af deres forretning på at administrere blogs til dette formål.
Nu tænker du sikkert, ”jamen hvor svært kan det da være at skrive lidt tekst?”
Det afhænger virkelig meget af hvilket emne du skal skrive om.
Ligegyldigt hvordan man vender og drejer det, så er det ikke altid helt nemt at skrive en masse ord, som har relevans for et ønsket søge ord.
En af vores kunder i Magentoxperten, Winkwink.dk (sælger legetøj til voksne) kræver eksempelvis meget kreativitet når man skal skrive om eksempelvis frækt lingeri eller endnu sværere voksenlegetøj til kvinder.

En god tekst er ikke alt
Selvfølgelig er gode tekster ikke alt når det kommer til SEO.
Gode backlinks og en generel god struktur på din online platform er om noget vitalt, for at bevare en god online tilstedeværelse og markedsføringsplatform.
Og vi må endelig ikke glemme detaljeret Meta Data.
Men med lidt basisviden om SEO kan man komme rigtig langt med en god tekstforfatter.
Den opmærksomme læser vil eksempelvis bemærke at jeg i dette blogindlæg linker til diverse indholdssider.
Dette gør jeg til dels for at illustrere den potentielle værdi ved at gæsteblogge ift. backlinks, men så sandelig også for at styrke værdien af de sider jeg linker til.
Det er på ingen måde tilfældigt og det er præcist det man kan bruge en god blog til.
En god blog skal have underholdningsværdi for læseren, men den skal også kunne give dig værdi i form af eksempelvis en forbedret linkstruktur til og fra din hjemmeside eller webshop.
Jeg håber at jeg med dette blogindlæg har vist dig hvilke muligheder der er i at tilknytte en blog til din hjemmeside eller webshop.
Det er også mit håb at du har fået mod på at gæsteblogge eller generelt bare arbejde med bloggere ifm. din virksomhed.
Held og lykke med det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *